معجزه جاوید | ||
یا ایّها الذین آمنوا هل ادّلّکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون یغفر لکم ذنوبکم و یدخلکم جنات تجری من تحتها الانهار و مساکن طیبه فی جنّات عدن ذلک فوز العظیم(صف/12-10) ای کسانی که ایمان آوردید آیا شما را برتجارتی که از عذاب دردناک نجاتتان دهد راهنمایی کنم؟به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید که این امر برای شما بهتر است اگربدانید.در این صورت خدا گناهان شما را می آمرزد و به باغهایی که نهرها زیر آنها جاری است و خانه های دل پسند در بهشت های جاودان واردتان می کند این رستگاری بزرگی است. در تجارت چند فرض وجود دارد: 1-تجارت بد: بئسما اشتروا به انفسهم(بقره/90) 2-تجارت بدون سود : فما ربحت تجارتهم (بقره/16) 3- تجارت کم سود : متاع الدنیا قلیل (نساء /77) 4-تجارت زیان بار : ان الخاسرین الذین خسروا انفسهم (زمر/15) 5-تجارت بسیار زیان بار : ان الانسان لفی خسر(عصر/2) 6-تجارت رسوا: الخسران المبین(حج/11) 7-تجارت راکد: تخشون کسادها(توبه/24) 8-تجارت مستمر و بادوام: تجاره لن تبور(فاطر/29) 9-تجارت نجات بخش: تجاره تنجیکم (صف/10) 10-تجارت سود آور: تجاره مربحه(نهج البلاغه/خطبه متقین193) [ یکشنبه 91/8/7 ] [ 11:30 صبح ] [ معصومه اعتمادی ]
و ان یکاد الذین الکفرو لیزلقونک بابصارهم لمّا سمعوا الذکر و یقولون انّه لمجنون و ما هو الا ذکر للعالمین(قلم/51-52) و نزدیک بود کسانی که کفر ورزیدند چون قرآن را شنیدند تو را چشم بزنند و می گویند:او دیوانه است در حالیکه آن قرآن جز مایه بیداری برای جهانیان نیست. پیامبر(ص) فرمود:انّ العین الحق و انّها تدخل الجمل و الثور التنّور چشم زخم حق است و به قدری کارساز است که شتر و گاو را داخل تنور میکند(1) چشم زخم لازم نیست از دشمن باشد.گاهی دوست از دوست خودش بخاطر داشتن کمالی تعجب می کند . در حدیث داریم که اگر از دوست خود چیزی دیدید که تعجب کردید خدا را یاد کنید تا بلای چشم زخم دفع شود و چه بسیارند کسانی که به وسیله چشم زخم هلاک شده و جان داده اند(2). البته حق بودن چشم زخم به این معنا نیست که ما به بعضی افراد سوئ ظن داشته باشیم و آنها را متهم به چشم شوری کنیم و یا کوتاهی خودمان را در موارد مختلف به حساب چشم زخم دیگران بگذاریم مثلا بهداشت و تغذیه کودک را مراعات نمی کنیم و همین که بیمار شد می گوییم او را چشم زده اند. در روایات می خوانیم صدقه،دعا،خوتندن سوره های ناس و فلق و امثال آن می تواند مانع تاثیر چشم زخم شود. 1:بحار/ج63/ص 17 2:بحار/ج95/ص127 [ شنبه 91/8/6 ] [ 12:20 عصر ] [ معصومه اعتمادی ]
انّا اعطیناک الکوثر(کوثر/1) همانا ما به تو خیر کثیر عطا کردیم در این سوره سه جمله ای،پنج بار شخص پیامبر(ص) مورد خطاب قرار گرفته است.زیرا علاوه بر ضمیر کاف «اعطیناک»،در خطاب «صل» و «لربک»دوبار و در عبارت«انحر» و «شانئک» نیز دوبار پیامبر (ص) مخاطب است. در سراسر قرآن نیز بیش از دویست و چهل بار خداوند به پیامبرش می فرماید:«ربّک» با آنکه او پروردگار تمام هستی است «ربّ کلّ شئ»[i] و پروردگار همه ی مردم است:«ربّ الناس»[ii] ولی از میان واژه های«ربّ» کلمه«ربّک» بیش از همه بکار رفته و این نشانه آن است که خداوند بر پیامبرش عنایت خاصی دارد. چنانکه نمونه این عنایت ویژه را در آیات دیگر قرآن نیز مشاهده می کنیم مثلا خداوند نام اعضا و جوارح پیامبر را در قرآن مطرح کرده است:چهره ات «وجهک»[iii]،زبانت «لسانک»[iv] ،چشمانت:«عینک»[v]، گردنت«عنقک»[vi]،دستانت«یدک»[vii]،سینه ات«صدرک»[viii]،کمرت«ظهرک»[ix] [i] انعام/164 [ii] ناس/1 [iii] بقره/144 [iv] قیامت/4 [v] حجر/88 [vi] اسرا/29 [vii] اسرا/29 [viii] اعراف/2 [ix] ضحی/3 [ جمعه 91/7/28 ] [ 12:50 عصر ] [ معصومه اعتمادی ]
|
||
[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : night skin ] |